როგორ შევარჩიოთ სუნამო ასეთ მრავალფეროვნებაში?
სუნამოს მოყვარული წინაშე დგება მომენტი, როცა ის ეკითხება საკუთარ თავს, ან პარფიუმერული ბუტიკის კონსულტანტს: როგორ შევარჩიო სუნამო. ყვავილოვანი თუ გურმანული? მუშკი თუ ქარვა? როგორ შეგიძლიათ აუხსნათ კონსულტანტს პარფიუმერიის მაღაზიაში, რომელი სუნამოები მოგწონთ და რომელი იწვევს შაკიკს? აქ დაგვეხმარება “არომატების ბორბალი” – კლასიფიკაციის სისტემა, რომელიც ახარისხებს ყველა არსებულ სუნამოს ჯგუფებად.
პარფიუმერიის ცნობილი ექსპერტი მაიკლ ედვარდსი თვლის, რომ თქვენი საყვარელი სუნამოებიდან ორი მაინც ერთსა და იმავე არომატულ „ოჯახს“ მიეკუთვნება. ეს ნიშნავს, რომ თქვენ შეგიძლიათ უსაფრთხოდ მოახდინოთ ფოკუსირება ამ ჯგუფზე მაღაზიაში სუნამოს არჩევისას.
სულ რაღაც ასი წლის წინ, სუნამოების ინდუსტრიაში არ იყო ისეთი გამოცოცხლება, როგორც ახლაა. სუნამოების მწარმოებელი ბრენდების ჩამოთვლა თითებზე ჩამოსათველიღა იყო: Guerlain, Floris, Houbigant, Penhaligon’s, Caron… კომპოზიციების ბევრი ვარიანტი არ იყო: ყვავილოვანი მონო-არომატები, შიპრი, ქარვა, ფუჟერები.
ახალი სინთეტიკური ნოტების მოსვლასთან ერთად გაფართოვდა პარფიუმერული არჩევანის პალიტრა და გამოჩნდა კომბინაციები, რომლებიც არ შეიძლება მიეკუთვნებოდეს უკვე ნაცნობ „ოჯახებს“: წყლის, ოზონის, გურმანული. დღეს ყოველწლიურად სულ მცირე 1600 სუნამო გამოდის, რომლებიც უბრალოდ რაღაცნაირად კლასიფიცირებას საჭიროებს. დღეს ამ კლასიფიკაციის რამდენიმე ვარიანტი არსებობს. ერთ-ერთი ყველაზე პოპულარულია მაიკლ ედვარდსის “არომატების ბორბალი”.
პარფიუმერიის ექსპერტი მაიკლ ედვარდსი.
1983 წელს მაიკლ ედვარდსმა, Halston-ის საერთაშორისო მარკეტინგის დირექტორმა, გამოაქვეყნა The Fragrance Manual, პირველი სახელმძღვანელო გაყიდვების კონსულტანტებისთვის, რათა უკეთ ჩაერთონ მომხმარებლებთან და დაეხმარონ მათ არჩევანის გაკეთებაში. სუნამოების უნიკალურმა სახელმძღვანელომ, «The Fragrance Manual» დიდი წარმატება მოიპოვა და ყოველწლიურად ხელახლა ქვეყნდებოდა ახალი სუნამოებით.
1992 წელს გამოჩნდა ``ბორბალი`` - მაიკლ ედვარდსის სუნამოების კლასიფიკაციის ილუსტრაცია.
მაიკლმა სუნამოების ყველა კომპოზიცია დაყო 4 „ოჯახად“: ყვავილოვანი, აღმოსავლური, მერქნული და გრილი. თითოეულ „ოჯახს“ ჰყავს ჯგუფები, სულ თოთხმეტი. უფრო მეტიც, ისინი მოწყობილია წრეში ისე, რომ მსგავსი ჯგუფები განლაგებულია მეზობლად. მაგალითად, “მერქნულ-აღმოსავლური” მარცხნივ არის ჯგუფი “აღმოსავლური”, ხოლო მარჯვნივ – “ამერქნული”:
ყვავილოვანი – სუნამოების ყველაზე პოპულარული ოჯახია. ეს შეიძლება იყოს ერთი ნოტის სოლო, ან შეიძლება იყოს მთელი სიმფონია, რომელშიც ყვავილების ნოტები გროვდება მდიდრულ თაიგულში.
Headspace ტექნოლოგია (ქრომატოგრაფიული ანალიზი, რომელიც განსაზღვრავს ქიმიურ ნაერთებს, რომლებიც პასუხისმგებელნი არიან კონკრეტულ სურნელზე) საშუალებას აძლევს პარფიუმერებს შექმნან სუნამოები, რომელთა მიღება შეუძლებელია სხვა მეთოდებით, როგორიცაა დისტილაციით. ამიტომ, ყოველწლიურად გამოჩნდება ახალი უჩვეულო პარფიუმერიის ნოტები, რომლებიც ახლებურად განმარტავს ტრადიციულ ყვავილოვან თემას.
რბილი ყვავილოვანი – კაშკაშა ალდეჰიდების და ნაზი ყვავილების გაერთიანება ქმნის რბილი, კრემისებრი და პუდრისებრი სურნელების ოჯახს.
აღმოსავლური-ყვავილოვანი – აქ ფორთოხლის ყვავილის დელიკატური, პიკანტური ნოტები შერეულია ალდეჰიდებითა და ტკბილი სანელებლებით.
ალდეჰიდებს შეიცავს ვარდის და ციტრუსის ეთერზეთები, მაგრამ ძალიან მცირე რაოდენობით. იმისათვის, რომ შეძლონ მათი გამოყენება პარფიუმერიაში საკმარისი რაოდენობით, პარფიუმერებს უნდა ესწავლათ მათი რეპროდუცირება ლაბორატორიაში. სხვათა შორის, ალდეჰიდების ბუნებრივი სუნი საკმაოდ უსიამოვნოა: ზოგიერთ მათგანს აქვს მკვეთრი მეტალის არომატი, ზოგს დამწვარი სუნი აქვს, თითქოს სანთელი ახლახან ჩაქრეს. მაგრამ როდესაც შერწყმულია ყვავილების ეთერზეთებთან, ისინი სასწაულებს ახდენენ: ისინი ხელს უწყობენ ირისისა და ვანილის ფპუდრისებრი ნიუანსების გამოვლენას, რბილ ყვავილოვან კომპოზიციებს.
რბილი აღმოსავლური არ არის ისეთი ტკბილი და ნაკლებად მძიმე ვიდრე აღმოსავლური. საკმეველი მატებს სენსუალურობას ყვავილებს, სანელებელსა და ქარვას – მთლიანი კომპოზიციის სირბილეს.
აღმოსავლური – სენსუალური, კვამლისფერ-ფისოვანი, ვანილისა და მუშკის ნოტებით.
ვუდი-აღმოსავლური – აქ უამრავი აღმოსავლური ნოტია, მაგრამ ისინი შერწყმულია პაჩულისა და სანდლის ხის ღრმა ხის ნოტებთან.
ვუდი – კლასიკურ ხის სურნელებში დომინირებს კედარი, პაჩული, ფიჭვი, სანდლის ხე და ვეტივერი. ზოგჯერ აქ ემატება ეგზოტიკური ხის სინთეტიკური ნოტები.
ხავსი-ვუდი – ან უბრალოდ ჩიპრე. ეს არის კომპოზიციები, რომლებიც ასახავს ტყის ჭურჭელს მუხის ხავსის, ქარვის და ციტრუსის ნოტებით.
მშრალი ვუდი – ჩიპრე კომპოზიციას დაამატეთ კედარის, თამბაქოს და დამწვარი ხის ნოტები და მიიღეთ არომატი ამ ჯგუფიდან. მათ ხშირად უწოდებენ “ტყავს”, რაც ნიშნავს “რუსულ ტყავს” თავისი ტარის ნიუანსებით. თუმცა, იმისათვის, რომ სუნამო იყოს კლასიფიცირებული, როგორც “მშრალი ხის”, მას უნდა ჰქონდეს საკმაოდ ბევრი მსუბუქი ციტრუსის ნოტები.
არომატები (ფუჟერები) არის სუნამოების კლასიკური ოჯახი ციტრუსის და ლავანდის ახალი ნოტებით, ტკბილი სანელებლებით და უდით. მამაკაცები თავს უფრო კომფორტულად გრძნობენ ღვინის ჭიქებით, მაგრამ ქალები ასევე იპოვიან გარკვეულ ხიბლს ახალი ციტრუსის, ყვავილოვანი და ხის ნოტების კოქტეილში.
აქ მთავარია ციტრუსები – ეთერზეთები ლიმონის, მანდარინის, ბერგამოტის, ფორთოხლის და გრეიფრუტის ცედრადან. ყვავილოვანი, პიკანტური და ხის ნოტები გარდაქმნის მსუბუქ, გამაგრილებელ ოდეკოლონს სრულფასოვან სუნამოდ.
წყლის – რბილი ზღვის ნიავის არომატები პირველად 1990 წელს გაჩნდა: ტენიანი ჰაერი ჭექა-ქუხილის შემდეგ, ზღვის წყალმცენარეები ნაპირზე ქარიშხლის შემდეგ. დღეს ყვავილოვანი, აღმოსავლური და ხის კომპოზიციები შემსუბუქებულია წყლის ნოტებით.
მწვანე – ახლად მოჭრილი ბალახისა და იისფერი ფოთლების სუნი.
ხილი – ატამი და მსხალი, ვაშლი და ქლიავი. წვნიანი ტროპიკული ხილი. ისევე როგორც მარწყვი, ჟოლო და კენკრა ყველა ფერისა და ჩრდილის. ყვავილოვან ნოტებთან ერთად ეს ხილის კოქტეილები განსაკუთრებულ ხიბლს იძენს.
ბიბლია პარფიუმერებისთვის
2000 წელს The Fragrance Manual-მა მიიღო ახალი სახელწოდება – Fragrances of the World. ყოველწლიურად იბეჭდება ამ, „პარფიუმერების ბიბლიის“ ახალი გამოცემა, რომელსაც ავსებს ახალი სურნელები. The Fragrance Manual-ის პირველივე გამოცემაში მაიკლმა დაასახელა მხოლოდ 323 სუნამო, ხოლო უახლეს სუნამოებს 2016 წელს – უკვე არის 8000-ზე მეტი დასახელება მრავალფეროვანი სუნამოებისა და 1500-ზე მეტი ახალი სუნამო მათი აღწერილობით.
2005 წელს მაიკლ ედვარდსმა შექმნა უნიკალური ელექტრონული სუნამოების მონაცემთა ბაზა, რომელიც ამჟამად შეიცავს 19500 ელემენტს. აქ შეგიძლიათ დაალაგოთ სუნამოები პარფიუმერული ოჯახის, პირამიდის შემადგენლობის მიხედვით, გაიგოთ რომელმა პარფიუმერმა შექმნა იგი, რომელ წელს და რომელ ქვეყანაში. მონაცემთა ბაზა ახლდება ყოველკვირეულად – ნახეთ თქვენთვის www.fragrancesoftheworld.com
როგორ მუშაობს ეს
ვთქვათ, ძალიან მოგწონდათ დედათქვენის სუნამო. თქვენ ნახავთ ამ სურნელს Fragrances of the World-ში (ან ვებსაიტზე არსებულ ელექტრონულ მონაცემთა ბაზაში). მას შემდეგ რაც გაიგებთ, რომელ ოჯახს ეკუთვნის სუნამო, შეგიძლიათ იპოვოთ მისი “ნათესავები”, რომლებიც გამოვიდა ბოლო რამდენიმე წლის განმავლობაში. რამდენიმე სახელის ჩაწერის შემდეგ, შეგიძლიათ უსაფრთხოდ მიხვიდეთ უახლოეს პარფიუმერულ მაღაზიაში.